10 Mart 2017 Cuma

ÜRETİM OLANAKLARI EĞRİSİ

   
         *TEKNOLOJİ SABİT olmak koşulu ile bir ekonomide tüm kaynaklar kullanılarak elde edilen mal bileşimini gösteren eğriye üreti m imkanları eğrisi denir.
         yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi bir ülkede buğday ve bilgisayarın üretim hadleri gösterilmiştir.
     Şekilde A noktasından B noktasına geçildiğinde 10 ton buğday üretmekten vazgeçmenin maliyeti 10  adet bilgisayar üreterek mümkün hale gelecektir.
    Yine  B noktasından C noktasına geçtiğinde ekonomi ,10 ton buğday üretmekten vazgeçip yine 10 adet bilgisayar üreterek tam istihdamı sağlayacaktır.
    Fakat C noktasından bukez D noktasına hareket edildiğinde 10 bilgisayar üretmenin maliyeti 20 ton buğday üretmekten vazgeçmek olacak bu aralık bize ARTAN FIRSAT MALİYETİNİ gösterecektir.
   *Üretim imkanları eğrisi üzerinde her nokta bize TAM İSTİHDAM seviyesini  verir.Yani bu noktada tüm olanaklar üretime girerek piyasada işsiz kimsenin kalmadığını gösterir.
  *Üretim imkanları kısıtı altında kalan F noktası bize EKSİK KAPASİTE üretim düzeyini gösterir.Bu nokta tüm kaynaklar kullanılarak tam istihdamın sağlanamadığı yani ATIL DURUMUN oluştuğunu gösterir.Ekonomide atıl kaynağın olduğunu gösterir.
 *Üretim imkanları eğrisi üzerinde oluşan G noktasında ise mevcut imkanlarla ulaşmanın mümkün olmadığı noktayı gösterir.Bu noktaya gelebilmek için ise EKONOMİNİN BÜYÜMESİ gereklidir.
 *Yukarıdaki şekil TİPİK TRANSFORMASYON EĞRİSİ olarakta adlandırılır.

              ARTAN FIRSAT MALİYETİ = bize AZALAN VERİMİ gösterir .Çünkü ilk başlarda 10 ton buğday üretmekten vazgeçmenin fırsat maliyeti 10 adet bilgisayarı üretmekten geçiyordu.Fakat C noktasından D noktasına gelinirken 10 adet bilgisayarı üretmenin  fırsat maliyeti 20 ton buğdayı üretmekten vazgeçmektir.Dolayısıyla bir VERİM AZALMASINDAN sözedilebilir.

    *ÜRETİM İMKANLARI EĞRİSİNİN EĞİMİ=

DİKEY EKSENDEKİ MAL MİKTARINDAKİ DEĞ./YATAY EKSENDEKİ MAL MİKTARINDAKİ DEĞİŞİM

Bu aynı zamanda bize MARJİNAL DÖNÜŞÜM ORANININ formülüdür.

*Yukarıda verilen veriler göz önüne alındığında İÇBÜKEY (KONKAV) bir dönüşüm eğrisinden sözedilir.
*Bu yüzden MDO ARTAN BİR görünüm arz eder.Bu da dönüşüm eğrisinin eğiminin her defasında artması anlamına gelir.


      ÜRETİM İMKANLARI EĞRİSİNİN SAĞA KAYMASI

 Üretim imkanları eğrisinin sağa kayması bize EKONOMİK BÜYÜMENİN gerçekleştğini gösterir.Ekonomik büyüme

             -TEKNOLOJİNİN GELİŞMESİ
            - GSMH NIN ARTMASI
            -NİTELİKLİ İŞGÜCÜ İSTİHDAMININ ARTMASI gibi gelişmler ile açıklanabilir.
 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder